Pages

Saturday, December 29, 2012

kena marah.. ;(

assalamualaikum.


alkisah suatu petang..
aku di marahi oleh abangku
kena marah.
salah aku jugak..
membelakangi dia, membuat keputusan sendiri..
pada muka aku.
hadui..
sobs..sobs..

tapi tak apa..
fikir dari sudut positif.
sekurang-kurang nya ada orang untuk memarahi aku.
ada abang.

orang lain yang tiada abang..
tiada sesiapa yang mengambil berat pasal mereka..
tiada sesiapa yang melihat dan memikirkan pasal mereka.
dan akhirnya mereka terus berada dalam kesesatan
kesesatan yang mereka fikir adalah jalan terbaik untuk mereka
malangnya mereka silap

bersyukurlah..
alhamdu lillah
...alhamdu lillah..
......alhamdu lillah.....

katahatiku 1: iyup..memang sakit rasanya bila dimarahi..tapi setiap perkara ada hikmahnya..
katahatiku 2: bersabarlah wahai hati..bersabarlah..
katahatiku 3: aku budak kuat!

Thursday, December 27, 2012

kisah perut aku..

bismillahirrahmanirrahim

sejak dua menjak ini
perut tak sesedap selalu
makan tak selaju seperti dulu
apa dah jadi..
apa dah jadi..

perut..kenapa sebegitu rupa
selera makan..mana kau pergi
aku mahu aku yang dahulu
makan segala yang ada
menolak hanya batu dan kayu

tolong la pulang..
tolong laa pulang..
aku memerlukan kamu.
sungguh..
aku tidak menipu..

aku sangat memerlukan kamu..
please.
sobs..sobs..sobs..



katahatiku 1 : perut rasa lapar..tapi diri tak lalu nk makan..waaaaa! kenapa nihhh!! =.="

Wednesday, December 19, 2012

#WW14# : Lomoo~

assalamualaikum



 LOMO AQUA waterproof camera

♥ Waterproof 35mm camera (including casing)
♥ Focus free, 28mm f/9.0 Picture taking lens
♥ Easy film loading system
♥ Thumb-wheel film advance system
♥ Wrist strap included, detachable waterproof casing
♥ Easy carry for beach and water activities


cam best kalau ada kamera ni.
hehe

nak satu...!!!

katahatiku 1: dah lama tak keluar kan entri wordless wednesday (WW) ...hihi 

tatkala orang lain tidur..

assalamualaikum


atas meja


secawan nescafe,
sebuah lampu meja,sebatang pen,
sebuah buku nota, sebiji lappy kesayangan

tatkala orang lain sedang tidur,
hanya bertemankan barang2 di atas,
aku meneruskan perjuangan.
bertahann!
dan
terus berjuang!

aku boleh!!

Monday, December 17, 2012

Macammana Gaza bang?

bismillahirrahmanirrahim

KATA AFDLIN SHAUKI...


Ramai yg bertanya kepada aku "Macammana Gaza bang?" Dan aku sedar yang aku terpinga pinga nak menjawab soalan itu. Nak kata "Ok", aku dah tengok kehancuran di sana. Nak kata "Tak Ok" aku dah bertemu dengan orang orang yang paling berani, paling peramah, paling mesra, paling bertaqwa, pendek kata orang paling indah di d
unia. Mereka sentiasa tersenyum apabila menyambut kita setiap kali kita bersua muka dan tak perlulah kita tanya samaada senyum mereka ikhlas atau tidak kerana tidak ada kesinisan di jiwa mereka. Raut wajah mereka membayangkan satu ketenangan yang sangat saya rindui. Ketenangan yg terpapar di seluruh Gaza. Walaupun serpihan bom merata rata, aku rasa seperti seorang anak kecil yg di jaga oleh ibunya. Selamat dan di sayangi. Hidup mereka hanya untuk mencari keredhaan Allah, untuk dekat dengannya. Walaupun begitu mereka bukan sahaja duduk di masjid masjid, mereka aktif di kota yg mereka cintai, sentiasa berusaha memperbaiki keadaan ekonomi palestine, memperbaiki kehidupan rakyat palestin. Sesungguhnya pada ketika ini mereka tak ada masa depan, jika kita mengikuti ukuran kejayaan kehidupan kita di Malaysia. Tapi mata ku tidak melihat seperti dulu. Aku cakap pada isteriku setiba aku kembali ke negara yang aku cinta ini, Mata aku dah lain, telingaku dah lain, lidahku dah lain dan hatiku dah lain. Aku melihat benda yg sama tapi aku tak nampak benda yang sama lagi. Apa guna kejayaan dan kekayaan jika tak ada Allah di sisi kita. Pada masa yg sama kejayaan kita akan lebih bermakna dan di berkati jika Dia bersama di sisi. Aku bukan orang alim, aku tak boleh nak quote ayat ayat quran untuk mengajar tetapi sekarang keredhaan dan keimanan yg aku cari dan akan terus aku perolehi. Kalau orang Palestin boleh sentiasa bersifat positif walaupun ditindas dan di tekan oleh israel, Aku pun mahu jadi positif mencari kebaikan dlm sesama umatku, aku akan buat yg terbaik untuk menghabiskan saki baki hidup aku sebagai seorang yg sentiasa membuat kebaikan untuk sesama saudaranya dan paling utama mendapat keredhaan Allah. Kita bantu rakyat kita yg memerlukan kerana sini bantuan boleh di hantar dgn segera dan ramai yang boleh melakukannya akan tetapi Palestin akan menjadi perjuangan jangka masa panjang aku. Seperti sahabatku sebelum ini aku pun dah jatuh cinta dgn bumi itu dan org orgnya. Insyaa allah aku akan kembali ke bumi barakah itu tak lama lagi. Aku Afdlin Shauki. Aku masih lagi anak seni. Aku masih akan menghiburkan selagi termampu, tetapi seniku bukan kosong, seniku mungkin bukan untuk semua tetapi seniku akan ada kebaikan untuk masyarakat dan manusia sejagat.




"Aku bukan orang alim, aku tak boleh nak quote ayat ayat quran untuk mengajar tetapi
 sekarang keredhaan dan keimanan yg aku cari
 dan akan terus aku perolehi "



katahatiku 1: 'copypaste' dari mukabuku.
katahatiku 2: kadang2 kita pon perlu berfikir...
katahatiku 3: semoga Allah melindungi saudara Islam ku di sana. Aminn. 

Sunday, December 16, 2012

jalan2..ngee +_+

assalamualaikum





suatu petang
bosan dalam bilik
jalan2 sekitar kampus
dan
TErnaik bas
aku, fazir dan rapid kuantan
hihihi

gambang--> permatang badak--> terminal makmur





katahatiku 1: kerja2 gila..haha
katahatiku 2: selamat tak ternaik bas ke kuala Lumpur..hahaha *kerja lagi2 gila* hahaha =


Friday, December 14, 2012

FYP II

bismillahirrahmanirrahim


report FYP II


hampir seminggu sepasang mata ini hanya tertutup selepas subuh
mata yang bagaikan mata panda 
masa yang bagaikan tidak 
cukup 24jam sehari
mata penat melihat result spss
otak  penat memikirkan analisa
SPSS yang bagaikan kawan baik baru kenal
dan hati gelisah menghtung detik demi detik yang berlalu

dan akhirnya siap juga..!

 Final Year Project Report II
Isnin, 10 Disember 2012, 
0905 am, Fakulti Teknologi,
Universiti Malaysia Pahang Kmpus Gambang.

katahatiku 1: dan selepas hantar, aku terus tidur tidak lupakan segalanya sehingga keesokan harinya..fuhh..dasyat lahh..penangan tidur tidak menentu untuk seminggu itu.
katahatiku 2: alhamdu lilah, siap juga..tapi masih banyak yang perlu dibaik pulih..
katahatiku 3: usaha untuk membetulkan apa yang perlu di betulkan. huhuuuu..berjuangggg!! 

tolong LAa!

assalamualaikum


F.Y.P II

awal pagi aku ikut seorang rakan sekelas aku jumpa SV (supervisor) utk fyp dia.
tujuan nya untuk aku mendapat penerangan, penjelasan berkenaan dengan aku punye 'discussion' dalam laporan thesis aku.

tunggu hampir setengah jam untuk berjumpa Dr.RD..lepas tu aku tak boleh masuk bersama dengan rakan aku.Dr lebih suka jumpa seorang demi seorang. ok,sedikit terkecil hati di situ.
aku cuma nak tanya 1 soalan sahaja..apalah salahnya biarkan aku masuk sekali. sobs..sobs.. ='(

apabila tiba giliran aku, Dr mencadangkan kepada aku untuk berjumpa dengan Miss.Hz ataupon En. Nz..adoyai..disebabkan oleh Dr.Rd tidak berani untuk memberi pandangan kerana tidak mahir dalam bidang ini..dan sekali lagi..sobs..sobs..

sku menghantar pesanan ringkas kepada SV aku bertanyakan mengenai laporan thesis FYP yang telah di hantar Isnin yang lalu.. dan beliau menyatakan beliau masih lagi dalam proses membaca & menyemak thesis2 berkenaan.
kemudian,
aku menghantar pesanan ringkas kepada Miss.Hz dan ternyata beliau agak busy pada hari ini (khamis) , jadi beliau mencadangkan aku berjumpa dengan nya pada esok hari (jumaat). okeh..untuk kali keduanya..sobs..sobs..

dan usaha aku untuk hari itu, agak tidak membuah kan hasil..rasa terkilan..sedih..dan susah hati..
rasa nak nangis sekuat hati...

sampai di bilik, aku terus menghempaskan diri di atas katil..dan berusaha untuk memadam kan api kemarahan dan kekecewaan yang melanda diri ini..
sekian..

~TAMAT~

tolong laaa..

katahatiku 1: mottif aku bercerita ....??? entah.kali ini aku pon tak tahu..haha..rasa macam nak share, tapi tak tau dengan siapa..jadi di sinilah aku bercerita..
katahatiku 2: tinggal 1 bulan untuk bergelar sebagai pelajar di kampus ini..tak lama lagi akan berpraktikal..
katahatiku 3 : entri kali ini, entah apa-apa laa..so, lau tak suka@ tak paham, abaikan ea.tQ. haha =D





insan itu aku..

bismillahirrahmanirrahim





aku
dan
PSSCMUMP

tarikh : tak ingat laa..hihi
program : demonstrasi seni bela diri UMP 2012
lokasi gambar : cer teka..cer teka..hahaha =D


katahatiku 1: macho tak...? kikiki =P

Monday, December 10, 2012

apakahhh ???

assalamualaikum


kajang-dalam van-hujan lebat..


hurmm..apakah ?
apakahhhh??

hahaha..kalau ditanya apa maksud tulisan2 cina itu.
aku kompem tak dapat nak jawab..blaja mandarin pon tunggang terbalik semasa sem2 yang lepas.
hihihih

tapi kalau perasan ada tulisan jawi pada banggunan itu..
cuba tengok betol2..


Saturday, December 8, 2012

kenali perempuan...

bismillahirrahmanirrahim


P.E.R.E.M.P.U.A.N

Perempuan cepat sayang,
Perempuan cepat rindu,
Perempuan cepat cemburu,
Perempuan cepat sedih,
Perempuan cepat merajuk,
Perempuan cepat marah,
Perempuan cepat senyum,

Tapi Perempuan TIDAK CEPAT melupakan orang yang dia sayang..


♥ ♥
 
Animasi Wanita Berjilbab Koleksi Gambar Kartun Kumpulan Gambar
 
katahatiku 1 : 'copypaste' dari mukabuku.. hihi

 
 
 
 
 

Friday, December 7, 2012

aku budak hebat!

bismillahirrahmanirahim







sunyi sepi..
awal pagi depan laptop
jari jemari menari di atas papan kekunci laptop
melengkapkan ayat2 yang perlu di buku kan 
dan dihantar siang nanti.

final year project 2 !





Wednesday, December 5, 2012

budak2 project! @.@

assalamualaikum


jkr..pulau pinang..

kami
pelajar tahun 4 sem 7 
 kos pengurusan project dengan kepujian
universiti malaysia pahang

bakal "project manager " yang berjaya...!

katahatiku 1: semoga berjaya dengan projek korang! caiyooo3!!! 

Tuesday, November 27, 2012

dugaan demi dugaan...

bismillahirrahmanirrahim




La Tahzan Innallaha  Ma'ana
>jangan bersedih, sesungguh nya Allah bersama kita<


katahatiku 1: terimah kasih sahabat yang memberi nasihat.
katahatiku 2: sayang kamoo ketat2 !! :)

van dan hujan lebat!

assalamualaikum



 van..
hujan lebat..
kuala lumpur..
irshad, faiz, kamis, azrul, puyoh, afiq, arshad, aku, ana, ecah, syira, pipah.

Sunday, November 25, 2012

satu empat enam...

bismillahirrahmanirrahim





satu empat enam..
cerita di sebaliknya ...??

1-tarikh mak aku melahirkan seorang insan yang diberi nama nur amalina alias a.k.a cikmamal
2- nombor cabutan bertuah. pertama kali dapat hadiah cabutan bertuah. haha.. =.="
3- meja yang aku dan rakan2 duduk semasa makan satay kajang suatu ketika dulu. hihihi 

Saturday, November 24, 2012

Kajang, kami datang!!

bismillahirrahmanirrahim


Program : Kenduri Kahwin Abang Munzir + roda2 Kuala Lumpur
Tarikh : 17 November 2012
Tempat : Kajang, Kuala Lumpur, Shah Alam


perjalanan kali ini pula.

 Gambang---> Kajang--->Kuala Lumpur 
--> Kajang---> 
Shah Alam---> Kuala Lumpur----> Gambang


abang munzir dan kak hawa yang chomel ! ;)


muka tak sabar untuk makan

satay kajang yang telah selamat masuk ke dalam perut kami. hihi


melagha sebentar di ict sebelum pulang ke sangkar emas

dan akhirnya kami selamat tiba di Gambang pada jam 0615 keesokan harinya...
alhamdu lillah, satu perjalanan yang BEST !
hihihi
(>___<)

katahatiku 1: tahniah abang munzir dan kak hawa..! =)
katahatiku 2: jalan-jalan..lalalala ~ ( ", )

Bila Musim Hujan Dah Tiba...

assalamualaikum


Sepertimana yang kita ketahui, sekarag ini musim hujan, jadi adalah penting untuk kita mengetahui tips memandu ketika hujan (atau hujan lebat) bagi memastikan keselamatan anda sebagai pemandu dan juga penumpang lain selamat tiba ke destinasi.
Banyak tips memandu ketika hujan yang kita sedia maklum contohnya pasangkan wiper, perlahankan kenderaan, elak lopak air dan buka lampu jika perlu. Namun banyak lagi tips yang mungkin kita terlepas pandang, jom cekedout 7 tips ini!

1. Elakkan menekan brek apabila kereta tergelincir – Ini mungkin menyebabkan kereta terbabas, cara terbaik ialah kawal pemanduan menggunakan kemudi (steering), namun ia hanya berkesan untuk kereta yang dipandu perlahan sahaja.

2. Kurangkan memandu di lane kanan sekali. Saya sendiri pernah alami apabila kenderaan dari arah berlawanan melalui lopak air dan menyebabkan percikan ke cermin hadapan kereta saya dan menghalang pandangan ke depan. Percikan berlaku selama lebih kurang 1 saat, boleh mendatangkan bahaya jika sedang memandu laju.

3. Jika keadaan hujan semakin lebat dan keadaan gelap dan kabus mengganggu penglihatan, berhenti seketika di kawasan rehat bagi mengelakkan kecelakaan atau kemalangan.

4. Jangan memandu mengekori terlalu rapat dengan kereta hadapan. Jalan tengah licin, kalau kereta depan brek mengejut, tak ke naya?

5. JANGAN menyalakan lampu kecemasan (hazard), kerana lampu itu sepatutnya dinyalakan apabila BERHENTI sahaja.
Kalau tak percaya, baca semula buku lesen L.


6. Elakkan memandu terlalu laju kerana ia bukan sahaja membahayakan nyawa pemandu dan pemandu lain, tetapi juga menyebabkan enjin dibasahi air.

7. Selepas meredah jalan dinaiki air, elakkan terus memandu laju kerana sistem brek tidak berfungsi sepenuhnya berikutan permukaan brek yang basah. 
yang benar : bahagian Keselamatan UMP..



katahatiku 1: copy paste..sumber dari ecom, website ump. hahaha =D
katahatiku 2: selamat berAmal..hehe




Friday, November 16, 2012

i won't give up!

bismillahirrahmanirrahim



"I Won't Give Up"
by Jason Mraz


When I look into your eyes
It's like watching the night sky
Or a beautiful sunrise
There's so much they hold
And just like them old stars
I see that you've come so far
To be right where you are
How old is your soul?

I won't give up on us
Even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up

And when you're needing your space
To do some navigating
I'll be here patiently waiting
To see what you find

'Cause even the stars they burn
Some even fall to the earth
We've got a lot to learn
God knows we're worth it
No: I won't give up

I don't wanna be someone who walks away so easily
I'm here to stay and make the difference that I can make
Our differences they do a lot to teach us how to use
The tools and gifts we got, yeah, we got a lot at stake
And in the end, you're still my friend at least we did intend
For us to work we didn't break, we didn't burn
We had to learn how to bend without the world caving in
I had to learn what I've got, and what I'm not, and who I am

I won't give up on us
Even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up, still looking up.

I won't give up on us (no I'm not giving up)
God knows I'm tough enough (I am tough, I am loved)
We've got a lot to learn (we're alive, we are loved)
God knows we're worth it (and we're worth it)

I won't give up on us
Even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up

katahatiku 1: lagu ni best! suka lirik dia! hehehe >_<
katahatiku 2:  jom nyanyi kuat2 ! lalalala~

Seremban pula~

Bismillahirrahmanirrahim




cerita di sebalik capal putih..


tajuk : Sambutan Awal Muharam & Hari Tenaga Pengajar
tarikh : 15 November 2012@ 1 Muharram 1434 Hjrh
tempat : Dewan Datuk hj. Maideen


Ump gambang -> lebuhraya-> Kuala Lumpur -> Seremban
.
.
.

seremban-->kuala Pilah--> muadzam shah --> ump gambang


alkisah nya...
semasa lalu di kuala pilah..
bas yang kami naiki pon rosak..
bersengguk2 + semput bas..
jalan 1km ..enjin mati...pastu bila hidupkan enjin..gerak lagi 1 km..enjin mati semula.
jadi berhentilah kami di tepi jalan..dari jam 9mlm sampai la jam 2,3 pagi..
gara2 menunggu bas dari gambang untuk ambil kami.

akhirnya
kami selamat tiba di universiti jam 6 .15 pagi..
alhamdulillah..selamat sampai..
huhuhuu



katahatiku 1: terbaEk je duduk tepi jalan sambil lepak2 reramai..tak penah di buat orang..huhu
katahatiku 2: selamat laa hari Jumaat tak ada kelas..huhu..ganti tidur dalam bas itu..hee





Wednesday, November 14, 2012

~1434 hjrh ~ awal muharam...

assalamualaikum



ingat lagi tak ???

ehemm..ehemmm...

satu muharam detik permulaan..,
penhijrahan nabi & umat islam..,dari kota mekah ke kota madinah...
,atas ke yakinan & iman yg teguh....., kau muhajirin & ansar bersatu...,
 rela berkorban harta & nyawa..., demi menegakkan islam tercinta.....
hijrah itu pengorbanan hijrah itu perjuangan.... hijrah membentuk perpaduan..
.oleh itu mari semua kita sambut maal hijrah



katahatiku 1: salam maal hijrah kepada semua! =)
katahatiku 2: malam ni nak g seremban..esok hari ada program Sambutan Awal Muharam n Hari Tenaga Pengajar..semoga perjalanan kami di berkati olehNya..aminn..

Tuesday, November 13, 2012

hew..hew..hew...

assalamualiakum
w.b.t


hew..hew...hew..
terlampau banyak perkara yang berlaku di sekeliling
sampai aku pon tak sempat menyempat untuk jari jemari menari di sini.

insyaAllah..
aku cuba..
untuk update apa yang  menarik aku lalui 
seketika ini..

tempat aku bermain 
gelanggang bola keranjang (half court)
kk3, ump kampus gambang, pahang, malaysia.
1820pm
13 November 2012

bola bakul lagi petang ini..
berdua 
bersama si Oren..
bola bakul aku.

katahatiku 1: bola bakul..! tetap pujaan hatiku..haha..

Thursday, November 8, 2012

kucing dan manusia..

bismillahirrahmanirrahim

kisah seorang sahabat aku di 
universiti..

Malas nak cerita panjang-panjang,jadi ini versi pendek.

Saya duduk groundfloor. Kat groundfloor tak ada bilik kat tengah, jadi bilik yang dekat dengan tandas tu lah yang paling dekat dengan tong sampah.

Petang tadi saya tak ada makanan nak bagi dekat kucing betina yang bunting tu. Dan memang jenis saya kalau tak ada makanan, saya cari dalam tong sampah apa yang ada untuk bagi kucing makan. I’ll make sure the cats get to eat, because it kills me to let the cat starve and give me the big “please please” eyes.

Jadi saya jumpa tulang ikan yang masih ada isi. (Amaran : jangan bagi kucing tulang semata) Saya letak dekat sebelah tong sampah dan belai kucing tu sambil tengok dia makan.

Seorang pelajar keluar dari tandas dan tengok saya. Saya senyum pada dia. Dia senyum, kemudian dia masuk dalam bilik dia dan tak lama lepas tu seorang-seorang keluar dari bilik tu tengok saya dan kucing tu.

Saya pergi tandas untuk basuh tangan. Sebaik sahaja saya keluar dari tandas, dan semasa melintasi bilik itu untuk balik ke bilik saya, salah seorang menjerit dengan mukanya membelakangkan saya “Nak bagi makan janganlah depan bilik orang! Nak sangat bagi bagilah kat bilik sendiri!”. Dan seorang lagi menambah “Nanti makcik cleaner yang kena bersihkan! Kau buat sepah.” Dan ada lagi tokok tambah diikuti bunyi pintu dihempas.

Right to my face. I've gotta say girls, that hurts. Saya balik bilik terdiam, tangan menggigil. Dan sebab terkejut sangat, ya saya ternangis. Because I've never thought that feeding cats could somehow hurt me. All I’ve thought was that feeding cats WILL make you happy. Because you give them “life”.

And because I did NOT put the food in front of their room. Just near. Because the trash can was there! If only the trash can was near my room I’d definitely feed the cat near my room or even IN my room.

You know what, yeah I’m sorry that I did not think further. My response to finding the food leftover at the trash can is to feed the cat exactly at the trash can. I admit it, it’s my fault. My apology. But wouldn't it be nicer if you told me directly, not yelling sarcastically. I could have the chance to say sorry then.

And I would not feel this terrified and traumatic to walk in front of your room, or to go to the toilet. Because knowing Malaysian girls, you and your room mates will stare at me and go “Haa dia lah budak tu, yang bagi makan kucing dekat depan bilik kita. Dialah blablabla...”. Trust me, you and your friends definitely will do that each and every time you bump into me. And having problems with people is the last thing I wanna do. Because I’ve had my own life experience and it traumatizes me.

And so here’s what I’ve got to say:

1. Dear cat lovers please make sure you feed the cat AWAY from anybody’s room. No matter where the trash can is.

2. Malaysians please, stop sarcasm and have the balls to say what you have to say, directly. Because you have no idea what sarcasm can do to a person. What’s wrong with being nice anyway?

By the way, I DID sweep the floor after the cat’s finished eating.
~tamat~



katahatiku 1: sumber dari mukabuku seorang sahabat aku..
katahatiku 2:  manusia zaman sekarang..ish3..



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...