Pages

Wednesday, November 30, 2011

KATA HATI a.k.a GERAK HATI~

bismillahirrahmanirrahim
pernah tak kamu semua dengar pasal gerak hari ataupon dikenali sebagai kata hati ??
setahu dan seyakin kata hatiku, setiap orang pasti dan mesti mempunyai dan penah merasai gerak hati..
betol x?


contoh yang mudah
 *********************************************************************
situasi: nak pergi kuliah

hari nampak mendung..matahari tak muncul2..jam menunjukkan pukul 8.30 pagi.
pukul 9 pg ada kuliah. kata hati menyatakan 
"bawalah payung, mungkin sewaktu nak pergi kelas*jalan kaki je* akan hujan"
namun, Minah tidak memperdulikan kata hati nya itu..

keluar dari bilik, dan berjalan kaki ke kelas dengan hati kering..*maksudnya, dengan selamba sahaja*

sewaktu dalam perjalanan, tetiba hujan turun dengan lebatnya..
dalam hati Minah berkata
" alamak, rugi betol laa tak bawah payung tadi..kan da basah kuyup baju ni."

************************************************
okeh.amacam? da faham apa itu kata hati ??
kalau tak faham pon, buat2 faham la k..huhu

bagus2..
jadi, kompem kan semua orang pernah rasa gerak hati ini. 
okeh..seterusnya, masuk kepada perkara utama yang aku ingin kongsikan pada saat dan ketika ini..
gerak hati terdiri kepada 3 jenis..
PERTAMA:
gerak hati yang pertama kali terlintas di hati  = selalunya gerak hati ini adalah yang terbaik untuk diri kita. mungkin itu adalah yang hidayah yang di beri oleh ALLAH yang maha pengasih kpd hamba2 NYA..


KEDUA :
gerak hati yang kedua terlintas di hati. = gerak hati yang telah diragui.


KETIGA :
 gerak hati yang ketiga yang terlintas di hati = gerak hati yang telah bercampur dengan bisikan syaitan.

 jadi, kesimpulan yang boleh dibuat..
jika dalam situasi membuat keputusan atau pun berada dalam pelbagai situasi yang kompleks , haruslah kita mendengar kepada kata hati @ gerak hati yang pertama..
apabila terdapat ragu2, segera berfikir dengan waras dan membuat keputusan yang wajar.
renung-renungkan , dan selamat mencuba..

katahatiku 1: jika ada yang salah, sila betulkan..maklum lah, aku hanya manusia biasa yang tidak lari daripada kesilapan. hihi =)
katahatiku 2: jika mempunyai sebarang pengalaman untuk dikongsi, sila2..jangan malu2..*bajek ade je kan orang bace entri ni* haha
katahatiku 3: kredit to my sis, Nina yang telah berkongsi ilmu ini kepada ku..thanx , my dear nina! :)


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...