Pages

Monday, May 30, 2011

cerita siri 3: hantar adik..! wee =P

bismillahirrahmanirrahim

sambungan dari cerita siri dua..
tanggal 23 mei 2011, adik aku NORU HIDA ALIAS akan mulakan hidup sebgai seorang pelajar kolej matrikulasi di Kolej Matrikulasi Selangor, yang terletak di Banting, Selangor..
sejujurnya, ingatkan aku dah tak sempat nak pergi ikut hantar dia, tapi oleh sebab aku ikut abang Zul balik rumah *dalam cerita siri 2* , yang tak sempat pon jadi sempat..hehehe

kami bertolak dari keratong awal lam kul 10 pg..ingatkan nak singgah seremban, tengok azah. malangnya tak jadi*rujuk cerita siri 2 lagi*..jadi abang Zul terus ke Kuala Lumpur..mula2 singgah rumah akak Azue kat Cheras..malam nya tu, tido rumah akak Nita kat Sungai Besi..dekat jer rumah akak2 aku ni..

pastu, esoknya, kami pergi pula ke Shah Alam..rumah abang Pozi..sebenarnya. yang akan hantar adik pergi daftar ialah abang Pozi..tapi dah alang2 pergi kL, kami biasanya akan singgah umah keluarga2 kat sana dulu..hehehe..

petang tu, abang Zul pon balik semula ke Skudai..sebab, tak dapat cuti hari Isnin, jadi kene lar ulang alik..dari skudai, balik keratong..pastu pergi kL, pastu pergi Shah Alam..kemudian balik semula ke Skudai..
dengar pon daa letih kan..bayangkan , aku pon dapat rasa betapa letihnya abang Zul drive sorang2..
almaklumlah, nak harapkan aku..hehehe..i'm sorry la bro..aden takdo lagi lesen ni haa..hehe..tungguu aden amek lesen..nanti aden bawok yoo..


 JOM LAYAN GAMBAR..~
+_____+


KUALA LUMPUR..!!!


 elyana amani..anak akak Azue....
chomey2..! >_<



 hehe..posing2..nak amek gambar potret nie..
rambut tocang cam pokok kelapa tu yang paling berkenan..haha =P




 nur alya qaisara..anak akak Nita..sekali tengok cam laki2 daa..hehe
tapi ni memang perempuan tau..jangan silap2..hehe =_='



 abang Zul dan alya..sebelum gerak ke Shah Alam




nga kusyuk main..jangan kacauu..hihi =P


bonda*maap,snap gambar separuh ajer..hehe* dan alya




KOLEJ MATRIKULASI SELANGOR


 NORU HIDA binti ALIAS



rombongan abang Pozi dan anak2 nya..adam dan yusuf



 muka bahagia + semangat berkobar-kobar nak pergi mendaftarkan diri bersama bonda..
haha =__=



 aweks2 cun...hehehe..ramai orang kata kami ni kembar??
apa kata korang...??
betul ker?
hurmm..bese2 jer jer aku tengok..
haha =_='




harta karun hak milik kekal hida..berat kut kena angkut pergi naik tingkat 2..adoyaii..hahaha =D
 cop katil tepi tingkap..kata nya senang..cerah sikit..
sama cam aku..aku pon suka tepi tingkap..udara keluar masuk dan cerah..
*tetibe jer , nak jugakkk pasal aku*
hahahah +___+



okeh, rasanya sampai sini jer cerita bersiri aku..hahaha +D dah tak da idea nak cerita..yang hal remeh temeh tu , tak perlu laa kut nak cerita skali..simpan diam2 dalam hati sudah..
heheheh
sekian sahaja cerita bersiri aku..
 terima kasih kepada sesiapa yang sudi membaca..
just want to share something at here, if u like, u can read and post comments..
if don't, u can move to other blog..cewahh..berkata-kata omputih plak york..haha..


SEKIAN...DAAA~


katahatiku 1: hida, enjoy your life at there..live life to the fullest!! hehe =_=
katahatiku 2: windu zaman matrik aku dulu..rasenye waktu tu lah yang banyak wat aku jadi lebih matang..















cerita siri 2: accident..! ='(

assalamualaikum.

apa kabar kalian yang berada di alam maya ini..?
semoga sehat sentiasa dan jangan lupa tanggungjawab kita pada Allah, keluarga,dan sebagainya..

okeh, cerita aku kali ni pasal  A.C.C.I.D.E.N.T .. atau dikenali sebagai kemalangan..
waktu nie aku masih kat utm, Skudai..


kami bergerak dari uni aku kampus gambang kul 8++ pg..lepas tu, singgah di kanpus pekan, ambil peserta dari sana..akhirnya sampai di UTM kul 6 petang.malam tu, aku tido di rumah DYLA, kawan kelas aku yang duduk kat Taman U, dekat jer ngan UTM tu..waktu sembang2 nagn dyla, sebelum tido.
tetiba aku dapat pesanan ringkas dari Kak Wani*rumate aku di uni*..


"amal...aza accident. tadi mase balik dari Cerating.muke die teruk gak la."

perghh..menyirap asenye..bukan menyirap nak marah, tapi rase sangat gelisah + sedih..hati berdebar2..terus aku kol kak wani..pastu aniem*rumate aku jugak* yang angkat phone..
aniem yang cerita semuanya..
astargfirullahal'azim...


punca dari accident ni sebab azah mengantuk, lalu terbabas langgar pokok kelapa sawit kat tepi jalan..
bonet depan remuk.. sebab tak pakai tali pinggang (seat belt) , muka tersembab kat stereng..rahang patah, mata lebam teruk kat sebelah kanan.anggota badan yang lain, ok2 jer.x cedera parah pon.calar2 gitu jer.

YA ALLAH..senak rasa nye lepas dengar camtu..sedih2..tapi nak wat camna..semua nya qada' dan qadar Allah..kena terima dengan redha..huhu..

pastu, aku terus kasi pesanan ringkas kat azah..kata2 semangat supaya dia tak berputus asa dan sedih dan cakap yang tunngu aku.nanti aku balik , aku mesti jumpa dengannya..huhu
esoknya, mak azah kol aku..bagitau situasi azah camna sekarang dan kata nya akan transfer azah ke seremban*rumahnya* secepat mungkin..jadi tak sempat nak tunggu aku habis program di uTm nie.

kebetulan, malam esoknya abang Zul nak balik rumah ..aku pon bagitau pensyarah yang mengiring kelab Pemadam UMP tok ikut abang aku balik rumah atas alasan nak pergi jumpe azah yang accident tu..

malam tu, abang aku yang kerja kat skudai ambil aku di UTM dan terus balik umah..di keratong..ingatkan esoknya, nak g lawat azah kat seremban tapi mak dia cakap tak sempat kut..sebab proses nak transfer azah ke seremban rumit sikit..mungkin tak sempat jumpa..sebab keluarga aku pon nak pergi shah alam..nak hantar adik aku ke kolej matrikulasi Selangor hari isnin nyer..

akhirnya , aku pergi seremban hari isnin..
lepas hantar adik g daftar dan selesai masuk hostel, abang aku hantar aku kat stesen komuter kat Batu Tiga..
aku terus amek tiket ke Seremban.
kat Seremban, mak azah yang ambil. kebetulan, waktu aku sampai kat rumah azah, ada kawan mak die yang datang..riuh rendah rumah nya dengan acik Intan..
tapi selamat jugak acik Intan ade..sebab, first time tengok azah lepas accident..
hurmm..memang teruk muka nya..bengkak..memang tak kenal lar kalo tengok sekali imbas..
sepanjang kat sana, keluarga azah memang baik..
acik..pakcik..baktiar*lau x silap, camni ejaan nya*..mamt..adik..
pastu ngan meow2..mama, belang , jalur, bintik..
aku hanya mampu tolong tengok2 kan azah..
tolong suapkan azah*azah boleh makan bubur je..telan jer..tak boleh nak kunyah2..*
suk menyibuk ikut masa azah ada appointment ngan doktor..
tolong layan tetamu bila ada orang lawat azah..
hehehe..

harini(isnin) azah akan jalani pembedahan..untuk betulkan semula rahang yang patah tu..
aku tak tau lar camne doktor tu buat..tapi yang pasti..isyaAllah..diorang kan pakar dalam hal2 ni.
so, aku tak tak risau sangat..

 aku hanya duduk kat sanea 3 hari jer..malam  rabu, aku pulang ke kuantan semula..sebab terikat dengan gerak kerja Hari Suai Kenal, kemasukan pelajar diploma ke uni aku..


 nasihat aku..
korang semua..
berhati-hati di jalan raya..ingatlah orang tersayang..
sekian~



 sekadar gambar hiasan


sekadar gambar hiasan


Sunday, May 29, 2011

cerita siri 1: konvensyen Pemadam..

bismillahirrahmanirraim..

sejujurnya, minggu lepas macam2 tempat aku pergi, dalam masa 5 hari..hehe..
hebat tak? aku pon tak sangka, tempat yang tak pernah aku terfikir nak pergi pon aku pergi jugak..hehehe..dahsyat..dahsyat...
okeh jom melangkah masuk ke cerita aku ini..

Program : KONVENSYEN KELAB   PEMADAM IPT 2011
Tarikh : 20-22 mei 2011
Tempat : Universiti Teknologi Malaysia, Johor.

untuk makluman korang, Pemadam ini ialah Persatuan Mencegah Dadah Malaysia ..

 banner

 pentas yang cantik..ni dalam dewan sultan iskandar




 gula-gula nips yang menjadi bahan tuk kami makan..hehehe..

keseluruhan, program ni best jugak..walaupon aku tak sempat nak rasai semua slot yang ade,
sebab balik umah awal..
tapi banyak jugak ilmu yang aku dapat..alahmdulillah.. =)
tibe2 jugak kan,lepas dengar pelbagai ceramah,
mula lar timbul rasa insaf, rase nak tolong insan yang kurang bernasib baEk, pastu nak join progam2 Pemadam lagi.
tapi biasa lar kan..harap2 perasaan ini kekal lame..hehehe
bukan hanya hangat2 tahi ayam.
hehe.


okeh, takat ni jer nak kongsi..nanti aku sambung lagi..daa~


Saturday, May 28, 2011

hari merehatkan minda =)

assalamualaikum =) 

semenjak aku sampai di uni aku , hari ini adalah hari yang paling bahagia..
sebab tak ada gerak kerja untuk MINDS ..hehehe..

dari pagi asyik dengan menyibukkan diri dengan tengok movie jepun*walaupun dah pernah tengok dah sebelum nie, tapi layan jer* hehehe..tajuk movie tuh, "1 LITER OF TEARS"..
serius..giler sedih lar cerita nie..boleh nangis sampai bergelen2 air mata keluar..
cube lar korang cari cerita nie..huhu.

        Diary of Kitou Aya . One Litre of Tears






 next..
petang pula aku merajinkan diri dengan ikut fazir a.k.a fazira
pusing-pusing uni..secara semulajadi jer..naik kaki masing2..hehe..

antara yang sempat snap tadi..

 bunga yang cantik..hihi *macam xda gambar lain nak ambil* haha =D




ni lar pemilik bunga di atas..hehehe

 

fazir dan bunga dan pokok...
hiihihi >_<


katahatiku 1: sekalung perhargaan kepada fazir kerana sudi jalan2 , sembang2, dan gelak2 ngan saya tadi ea..hihihi..jasamu di kenang..bila2 free nanti, kita pusing2 guna basikal uni pula ea..hehe =)

Sudah ku Tawan Dusun Eco Resort !! ngeh3 :P

bismillahirrahmanirrahim..
ASSALAMUAALIKUM 
semua warga2 alam maya..
apa kabar hari ini..?
sudah makan ke belum?
sudah mandi ke belum?
sudah telefon mak ayah untuk bertanya kabar??

marilah bersama2 jalankan tugas kita pada hari ini dengan senyuman dan syukur kepada Ilahi 
kerana masih di beri peluang untuk bernafas hingga ke hari ini..
manalah tau kan, entah2 esok lusa sudah tak dapat nak melihat alam dunia ini, 
tak dapat nak menjenguk dan menulis coretan2 di alam maya ini..
huhu..sedikit tazkirah kepada diri sendiri dan 
sesiapa yang sudi untuk membaca blog ini..

okeh, jom masuk ke enti kali ini.
hehe..
program: Fast Minds
tarikh : 13 -16 mei 2011
tempat: Dusun Eco Resort [ klick di sini]
peserta : 132pelajar ump
komen aku pasal program kat sini :
>  aku dah pernah sampai kat sini dulu..waktu tingkatan 3, untuk program motivasi
>  agak terkejut bila dapat tau yang kami kene berjalan kaki sejauh 250 km(mendaki bukit) untuk ke tapak   utama DUsun eco resort..perghhhh..!!!huhu
>  paling best camp commander kami amat relax + cool beb!! cayalah En.Rahman! u are the best!! sejujurnya, pendekatan yang digunakan memang sewajarnya sebagai seorang mahasiswa..bukan seorang pelajar.terima kasih en.rahman! =)

jom layan gambar2 ketika di sana.. (^_^)
 sesi gerak kerja..fokus..fokus..


barisan urusetia yang jabatan Hal Ehwal Pelajar dan Alumni




abang-abang fasi ..hihi
akak-akak fasi yang sibuk nak berposing jugak.. wee :D
ikrar sebagai fasilitator minggu induksi siswa, MINDS 2011
Universiti Malaysia Pahang



::TAMAT::


katahatiku 1: camping yang best! group six(6) G double O D J O B..goodjob..goodjob..!
katahatiku 2: ade banyak cerita nak di update..nanti aku story sikit2 ea..hehe 
katahatiku 3: daa~

Thursday, May 12, 2011

sudah lepass...tapi..nak jugak!!!

assalamuaalikum..


wehuuuuu...
*cam supik rokrak*
hehehe..
perkara pertama nak cakap..
YEAAAHHAAAA...!!!
dah habis exam..! dah habis paper..! 
hehehhe..jiwa tenang +___+

seterusnya..!!
walaupon daa lepas, tapi aku nak cakap jugak!
selamat hari ibu kepada bondaku tercinta!
sayang bonda ketat2..!!
pai akhir hayat ku..
hehehe..

jom sama2 hayati nurkilan yang aku "ctrl A, ctrl C,  ctrl V masuk blog aku "
mekaseh ea SUPIK ROKRAK...!!
jasamu dikenang..weee +__+





Orang kata aku lahir dari perut mak..  

(bukan org kata...memang betul)        
Bila dahaga, yang susukan aku....
mak                
Bila lapar, yang suapkan aku....
mak      
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ..
mak        
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut....
Mak    
Bila bangun tidur, aku cari....
mak
Bila nangis, orang pertama yang datang ....
mak    
Bila nak bermanja, aku dekati....
mak  
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah....
mak                           
 Bila sedih, yang boleh memujukku hanya.... mak    

Bila nakal, yang memarahi aku.... mak    
Bila merajuk, yang memujukku cuma....
mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah....
mak  
Bila takut, yang tenangkan aku....
mak          
Bila nak peluk, yang aku suka peluk....
mak  
Aku selalu teringatkan ....
mak    
Bila sedih, aku mesti talipon....
mak  
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu.....
mak
Bila bengang.. aku suka luah pada..
mak
Bila takut, aku selalu panggil...
"mmaaakkkk! "  
Bila sakit, orang paling risau adalah....
mak    
Bila nak exam, orang paling sibuk juga....
mak    
Bila buat hal, yang marah aku dulu....
mak    
Bila ada masalah, yang paling risau....
mak      
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni..
mak    
Yang selalu masak makanan kegemaranku....
mak      
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk.....
mak  
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku....
mak                   
Yang selalu berleter kat aku... mak    
Yang selalu puji aku.... mak    
Yang selalu nasihat aku.... mak  
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk.....
mak 
     
             
Aku ada pasangan hidup sendiri....        
                       

Bila seronok, aku cari....pasanganku  

Bila sedih, aku cari....
mak  
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku                        
Bila gagal, aku ceritakan pada....
mak      
                       

Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku  

Bila berduka, aku peluk erat....
emakku                          
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku                          
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....
mak  
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku

Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan “Selamat Hari Ibu”


Selalu.. aku ingat pasanganku  
Selalu.. mak ingat kat aku

Bila-bila... aku akan talipon pasanganku
Entah bila... aku nak talipon
mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku                        
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk
emak      

Renungkan:  
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kau kirim wang untuk mak?        
mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".                

Berderai air mata jika kita mendengarnya........    
                 

Tapi kalau mak sudah tiada.....
.....  
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....



Berapa ramai yang sanggup   menyuapkan ibunya....
berapa ramai yang sanggup   mencuci muntah ibunya.....
berapa ramai yang sanggup   mengantikan lampin ibunya.....
berapa ramai yang sanggup   membersihkan najis ibunya.......
berapa ramai yang sanggup   membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....  
berapa ramai yang sanggup  berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....
 dan akhir sekali  berapa ramai yang   sembahyang JENAZAH ibunya......
Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00  Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan - PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu - PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu - PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu - PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu -PERCUMA
Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku - PERCUMA
Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh siibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,
"Saya Sayangkan Ibu".   Kemudian si anak mengambil pen dan menulis "Telah Dibayar" pada mukasurat yang sama ditulisnya.

 Selamat Hari Ibu......Al Fatihah buat ibu ibu kita samada yang masih ada atau pun yang telah meninggal dunia..... Amin Amin Amin Ya Rabbal Alamin



katahatiku 1:  kredit tu supiikk,,!! wee :)
katahatiku 2: hargailah orang yang tersayang sebelum mereka meninggalkan kita..huhu
katahatiku 3: sayang bonda dan ayahanda ku sangat2! tunggu kite sampai kite dapat berbakti pada bonda dan ayahanda ea..dah tak lama..harap dapat tunggu..kita akan dapatkan segulung ijazah untuk bonda dan ayahanda..sobb..sob...=_=

Tuesday, May 3, 2011

ANDA semakin MATANG bila....

bismillahirrahmanirrahimm..


Anda Semakin Matang Bila...




gambar hiasan


Anda dapat bertenang dan bersabar seandainya hajat anda tidak tercapai.
Anda mampu menyembunyikan perasaan anda yang luka dan tersinggung oleh seseorang dalam kumpulan dan berlaku sebagai biasa.

Anda tidak merasa iri hati bila melihat orang lain dipuji dan disanjung.

Anda dapat menghadapi kebencian orang yang anda benar-benar merasa tidak sewajar dengan mereka.

Anda mampu menguasai nafsu gelojoh walaupun anda ingin mendapat perkara yang anda fikir boleh dapat.

Anda dapat menahan rasa sakit hati dan malu seandainya anda tidak dapat hidup setaraf dengan rakan sejawat anda yang lain.

Anda terus berlaku adil dan saksama walaupun suasana sekeliling menghalang maksud anda.

Anda dapat menerima kritik atau salah faham orang tanpa memperbesar-besarkannya.

Anda memandang jauh kedepan, umpamanya dengan sabar menangung kesusahan demi kepentingan masa depan, tanpa merasa resah, bimbang dan ragu.

Anda memberi persetujuan kepada pendapat- pendapat yang anda tidak setujui dalam perdebatan tanpa merasa sakit hati atau tidak senang.

Anda berbahagia bersendirian dengan mempunyai satu kegemaran atau hobi yang benar-benar anda minati.

Anda mengaku dengan jujur tidak tahu bila anda betul-betul tidak tahu, tanpa merasa malu.

Anda menghadapi orang-orang tua atau orang- orang yang lebih berpengaruh tanpa sentiasa berusaha untuk menimbulkan kesan-kesan negatif.

Anda akan cuba melakukan sesuatu dengan sederhana bukannya berlebih-lebihan untuk menunjukkan bahawa anda dapat melakukannya dengan lebih sempurna.

Anda dapat mendahulukan kepentingan orang lain walaupun anda tidak merasa senang kerananya.

Anda boleh berlaku wajar dan saksama terhadap orang-orang yang tidak anda sukai.

Anda dapat mengujudkan rasa kasih-sayang, cinta atau boleh bersahabat tanpa mendapat tempat yang utama dalam hidup mereka.

Sekiranya anda lelaki, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan wanita tanpa berfikir bahawa anda adalah lelaki yang jadi idaman setiap wanita.

Sekiranya anda wanita, anda dapat bekerjasama atau bersahabat dengan orang lelaki secara jujur.



katahatiku 1: sumber dari mukabuka..
katahatiku 2:renung..renungkan...dan selamat beramal..hihihi >_<
katahatiku 3: esok last paper..huhuhu..chaiyo3!!


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...