Pages

Saturday, April 16, 2011

MaLAm TaDI....+_+

bismillahirrahmanirrahim..

alhamdulillah..ketinggi-tinggi syukur kepada Yang Maha Pencipta lagi Maha Besar..

malam tadi aku bagaikan nak pengsan pon ade..penat sangat..
dengan aktiviti yang amat padat.

kul 8.00 mlm = ada mesyuarat kelab..datang kul 8, tapi mula kan meeting tu kul 9mlm..gara2 ramai yang datang lambat...pastu, di sebabkan ramai ajk2 yang tak datang, meeting tu dah bertukar wajah..
terus jadi berbincangan mengenai masalah2 yang berlaku.

kul 9.00 mlm = aku ada perbincangan kat perpustakaan (di bilik 24jam)..adess..tertindih jadual aku ini..
aku beri alasan kat ketua, cakap aku datanag lambt..pas abes mensyuarat..ku 10.30 aku sampi sana.

10.30 mlm = mesyuarat baru habis.kelam kabut sket berkejar untuk pergi perpustakaan..adess..
bila sampai kat bilik baru ingat malam tu , malam terakhir untuk di interview jadi fasilitator MINDS (minggu induksi siswa/wi ) ambilan yang terbaru bulan 9 nanti..

disebab kan yang semangat membuak2  nak apply tok jadi fasilitator tue
aku abaikan discussion yang kat bilik 24jan tu.
sampai di pejabat MPP(Majlis Perwakilan Pelajar)

ramai orang lagi yang sedang tunggu giliran..tak  apa, aku nak jugak apply jadi fasi..
saya pon mahu di interiew! hehe

12.00 pg = tunggu dengan sabar..
akhirnya nama aku dan 4 orang lagi tu peserta terkahir yang di interview malam tu..

salah satu soalan yang aku agak gagal nak jawab dengan tepat ialah pasal rukun solat..
alamakkk..
kantoi sudahh..
hehehe

jomm....
aku dah cari maklumat pasal rukun solat nie..
mari  kite same2 renung kembali..






dirikan lah solat walau dimana kita berada :)


Rukun Sembahyang

Perkara yang mesti dilakukan dalam sembahyang.
1. BERDIRI BETUL, jika tidak mampu boleh dengan duduk jika tidak mampu juga boleh sembahyang dalam keadaan berbaring.
2. NIAT, dilafazkan sewaktu mengangkat takbiratul ihram.
3. TAKBIRATUL IHRAM, mengucapkan perkataan Allahu Akbar.
4. MEMBACA SURAH AL-FATIHAH, bermula dengan bacaan Bismillah… hinggalah Waladhaallin.
5. RUKUK DENGAN THUMAKNINAH, membongkok 90 darjah.
6. IKTIDAL DENGAN THUMAKNKNAH, berdiri betul selapas rukuk.
7. SUJUD DUA KALI DENGAN THUMAKNINAH, membongkok sehingga dahi berada diparas lantai.
8. DUDUK ANTARA DUA SUJUD DENGAN THUMAKNINAH, duduk sebentar selepas sujud yang pertama.
9. DUDUK BAGI TAHAIYAT AKHIR.
10. MEMBACA TAHAIYAT AKHIR.
11. MEMBACA SELAWAT, membaca selawat keatas junjungan Nabi Muhammad s.a.w.
12. MEMBERI SALAM, memalingkan muka kearah kanan dan memberi salam dan diikuti pula sebelah kiri juga dengan salam.
13. TERTIB, mengikut aturan, turutan atau urutan seperti yang dahulu didahulukan dan yang kemudian dikemudiankan. Perkara lain yang dilakukan dalam sembahyang dari rukun ini dinamakan sunat. 





Perkara Yang Membatalkan Sembahyang

Ertinya tidak Sah Sembahyang serta terbatal jika perlakuan ini dan perlu dibuat semula, yang membatalkan sembahyang ialah:-
1. Batal Wuduk.
2. Makan dan Minum dengan sengaja walaupun seteguk air atau sebiji nasi sekalipun (sisa makanan di dalam mulut).
3. Terbuka Aurat.
4. Melangkah, tiga langkah berturut-turut.
5. Terdapat najis di badan , pakaian atau tempat sembahyang.
6. Tertawa Terbahak-bahak.
7. Bercakap, berkata-kata dengan sengaja.
8. Berubah Niat.
9. Mendahulu Imam sampai dua rukun.
10. Meninggalkan rukun Sembahyang.
(*THUMAKNINAH - berhenti seketika dalam waktu lebih lama).

yeahh!! renung2kan dan selamat beramal!
=_=


seterusnya, sambung balik cerita asal aku..

12.30 pagi =  baru habis interview.
okeh, telefon member aku a.k.a ketua group discussion aku, kata nya masih ada di sana..
okeh! bergerak ke destinasi seterus nya!!
vroomm..vrommmmm..vrommmmm..
[ naek kaki jer..huhuk.selamat xde jauh sangat, tapi ley xde lar dekat jugak..hahak2!]

6.00pg =  denagr azan subuh berkumandang dari masjid uni aku..fuhhh!! giler ahh...
kemas2 barang..gerak nak balik bilik..
sempat singgah masjid tok solat subuh berjemaah/..
alhamdulillah..


OKEH..SEKIAN SAHAJA EXPLORASI CERITA AKU PADA MALAM ITU..
Heheheh..
SEKIAN~


3 comments:

Miss RerAmE said...

mak aiiiii...fulamakkk...caye la cik mamal..hik3...gud lux...waaa..jd fasi plak dy yea...pape pn gud lux;)

cikmamal said...

hehehehe..daa tukar angin lar...
xmo daa amek expokonvo. hik3 ;P

ViOlEt said...

menarik crite ama ni taw..pandai ye wat karanagn..hehe...slalu la update ea..t ley share2 crite ag..hehe

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...