Pages

Tuesday, November 30, 2010

tErSenYUM SoRaNg~ haha.. ;P

salam..


hee..senyum2..
okeh, entri kali nie nak kongsi ngan korang sumer..ade 1 menda yang wat aku tersenyum sorang2..
okeh, gambar nie adalah destop lappy aku..okeh korang zoom kat stick note
::AKTIVITI ::
hee.."MAMAL BUSUK!"
haha :D
senget lar..sebenar nya ak pon tak perasan siapa yang tulis dan bila dia tulis..
bila aku kat umah, baru aku perasan..okeh..dari segi tulisan, aku cam dah dapat agak jer siapa dak chomey yang conteng aku nyer note..hehe..
apepon, hehe..kelakar gak..
memang tak da kerja agak nye die nieh..

coretan untuk dak chomey yang tulis note tuh
" hey kamoo..! aku dah cam dapat agak jer ko yang tulis annn..
haha..xpe, aku tak kesah pon..jangan wisau..tak marah..
haha..:P
anyway, take care eh cuti sem nie..jangan duk meronggeng jer kat sana..
duk lar menternak lemak byk2 + makan banyak banyak.
t bile balik sini, nampak sket dah besar.heehee :P "




sekadar perkongsian bersama..
enjoy yourself! ;)


katahatiku 1: hey kamoo! akan merindui ko cuti nie..rindu nak dengar ko bercerita dengan bersungguh2, gelak kuat2, bercerita sampai aku gelak sakan..hehe..macam2 lar..
katahatiku 2:  "i love the world!"
katahatiku 3:  semalam aku baru abes expidisi gua tempurung.. nanti lar aku upload gambar2 waktu kat sana.
hee ;)

Sunday, November 28, 2010

D..O..A..


 assalamualikum..

Insan tak berutus asa berdoa penuh keyakinan dimakbulkan hajat.

Imam Ghazali berkata,
 jika kita meyatakan beriman iaitu yakin adanyaAllah SWT dan yakin pula terhadap sifat-Nya , hendaklah kita sandarkan harapan baik kepada Allah dengan sepenuh hati.
Agama Islam mengajar di samping seseorang berikhtiar, hendaklah dilengkapi dengan berdoa. Doa sebagai tanda seseorang mempunyai harapan baik kepada Allah SWT.
Orang yang berputus asa daripada rahmat Allah bererti tidak percaya kepada kemurahan-Nya. Dalam Al-Quran orang sedemikian dianggap kafir( tertutup hati dan tidak percaya adanya pertolongan Allah )

Firman Allah yang bermaksud “ Tidak ada yang putus asa dari rahmat Tuhannya melainkan orang yang sesat.” Al-Hijr:56.

                Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud : Sesungguhnya Allah mempunyia seratus rahmat, diturunkan ke bumi hanya satu rahmat untuk penduduk dunia, maka mencukupi hingga habis ajalnya. Dan Allah akan mencabut rahmat yang satu pada hari kiamat untuk digenapkan pada yang sembilan puluh sembilan dan diberikan-Nya kepada para wali dan ahli yang taab kepada-Nya.

                Allah SWT tidak pernah membezakan hamba untuk mendapatkan rahmat-Nya. Baik orang beriman atau berdosa, Allah tetap akan memberikan rahmat-Nya, kecuali syaitan dan orang kafir.mereka(syaitan dan orang kafir ) tidak akan mendapat rahmat Allah sampai bila-bila.

Firman Allah yang bermaksud “ Maka sesiapa yang mengharap mendapat rahmat dan bertemu dengan Tuhan-Nya, maka hendaklah beramal soleh.” Al-Kahfi:110.
Firman Allah yang bermaksud “ Kami akan memperkenankan doanya dan menyelamatkannya daripada kedukaan. Dan demikianlah Kami selamatkan orang yang beriman.” Al-Anbiya:88.



Katahatiku 1: sesungguhnya doa itu adalah senjat orang mukmin! Gunakan lah dengan sebaik-baiknya.
Katahatiku 2: senyum girang sentiasa a.k.a senyum somko! :) hehe

Saturday, November 27, 2010

mereka TAK layak..!

Bismillahi Rahman nir Rahim..

4 kategori manusia tak layak jadi pemimpin.
Dalam Islam, jawatan bukanlah satu hak yang mesti diberi, apatah lagi jika diperoleh melalui apa jua cara.
Sebaliknya, jawatan adalah satu tugas, tanggungjawab dan amanah.
Rasulullah tidak memberikan sesuatu jawatan/kepimpinan kepada orang yang memohon atau berhasrat untuk mendapatkan nya, sebaliknya akan menyerahkan kepada mereka yang cukup layak menjawat jawatan/kepimpinan tetapi tidAk berhajatkan jawatan tersebut.

Allah telah menyatakan dalam Al-Quran 4 kategori manusia yang tidak boleh atau HARAM dijadikan sebagai pemimpin.
PERTAMA.
Orang Yahudi dan Nasrani. Firman Allah yang bermaksud : “wahai orsng yang beriman, jagan kamu jadikan orang Yahudi dan Nasrani mejadi pemimpin sebab mereka hanya layak menjadi ketua di atas sebahagian daripada mereka. Barang seiapa antara kamu menjadikan mereka pemimpin, sesungguhnya ia jadi golongan mereka( Yahudi dan Nasrani). Sesungguhmya Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim.” –Al-Maidah: 51 –

KEDUA.
Orang yang melebihi atau mengutamakan kekafiran daripada keimanan. Dalam hal ini, Allah telah berfirman yang bermaksud  Wahai orang yang beriman, janganlah kamu mengambil bapa, saudara kamu menjadi pemimpin jika mereka memilih kafir daripada iman. Barang siapa mengangkatnya menjadi pemimpin daripada kalangan kamu, maka mereka itu adalah zalim,”- At Taubah:23-

KETIGA.
Orang yang diluar kalangan mu teermasuk dalamnya orang munafik. Allah telah berfirman yang bermaksud : “ wahai orang yang beriman, janganlah kamu ambil sahabat yang setia selain daripada golongan kamu, mereka tidak henti-hentinya berikhtiar mencelakakan kamu, mereka itu suka apa yang menyusahkan kamu. Sesungguhnya kebencian telah terbit dari mulut mereka, tetapi apa yang tersembunyi dalam hatinya adalah lebih besar lagi.
Kami telah terangkan kepadamu tanda2 jika kamu mahu berfikir.
Ingatlah kamu ini mencintai mereka, sedangkan mereka tidak mencintaimu dan kamu percaya kepada seluruh Al Quran, sedangkan mereka itu apabila bertemu dengan kamu mereka mengakui kami telah beriman, tetapi apabila berpisah, mereka gigit jari mereka lantaran marah bercampur benci kepadamu.
Katakan kepada mereka : matilah kamu bersama kemarahan kamu itu. Allah mengetahui apa yang ada di dalam dadamu/ hatimu. ” Ali Imran: 118-119 .

KE-EMPAT.
Orang yang mengingkari Al Quran dan hukumnya. Allah telah berfirman yang bermaksud, “ wahai orang beriman, janganlah kamu menjadikan orang kafir itu sebagai pemimpin kamu, padahal mereka bukan dari kalangan orang mukmin (yang benar), apakah kamu mencari alasan yang nyata bagi alasan bagi Allah untuk menyeksamu ? An Nisa:144.

Katahatiku 1:  hasil nukilan saudara Ramli Abdul Halim. Mohon untuk dikongsikan nurkilan encik iye..hehe..jangan saman saya pula lepas nie.huhu.benda baik, elok dikongsi-kongsi..hee
Katahatiku 2: betol kata Matun( classmate aku tentang ketua nie) huhu..baru jumpa bukti2 nieh.jadi rase cam nak dikongsi bersama..
Katahatiku 3: harap dapat ambil iktibar kepada sesiapa yang membaca entry kali ini. Jangan berbuat silap lagi dalam memilih ketua k.
Katahatiku 4: senyum sokmo! Heeee ;)

~tETibA~

salam perpaduan
alhamdulillah...
aku masih lagi sihat, masih mampu senyum, ketawa..ditambah lagi dengan rezeki yang mencukupi untukku dan keluarga ku..
alhamdulillah..

jam: 2025 pm
mOod : hmm..bese2 jer..
situasi sekeliling : bising ngan radio

hmm...aku baru jer berjaya mencari blog member aku yang dah lame gak aku usha2..
aahhhaa! jangan fikir yang bukan2 ok..?!
kawan aku nie gadis tau..bukan teruna..hehe..
hmm..alkisahnya, entah mengapa aku nak jadi seorang penyibuk..
aku tau, gadis nie ada blog, aku daa cuba mencari dan mencari tapi tak berjaya.
ada jugak usaha dengan bertanya sendiri pada gadis, tapi gadis tak mahu beritahu.
hmm..entah mengapa..aku masih tak berputus asa..
masih nak menjadi seorang yang suka menjaga tepi kain orang lain..
tapi bukan kepada semua orang..hanya orang tertentu..yang dipilih..yang telah ditapis..(haha.klakar lak gaya nye nieh) 
maksud aku, yang aku rapat dan kwan yang aku percaya pada nya..
that's all! no more explanation on that issue..

yang penting..! aku dah berjaya jumpa! hehehe..
senyum lebar pai telinga..
*shoutout skype ak*hehe..



Tuesday, November 16, 2010

::::TamAt sUdAH :::

salam..
alhamdulillah..akhirnya pengajian ku sesi sem 1, 2010/2011 sudah berakhir.
pasni masing2 dah boleh tarik beg balik rumah..
cam ala-ala AF ..bile da tersingkir..tapi yang nie bukan tersingkir, 
tapi balik dengan hati yang penuh keriyanagan..
ehehehhehe..;)

jadi, aku pon akan kurang meng online kan diri aku.
lebih fokus kepada percutian selama 1 bulan lebih di teratak resort ynag tercinta
huhu..

kepada semua rakan2 alam maya ini..
ampun maaf diminta lau ada mengguriskan hati kalian secara langsung @ tak langsung.
dan juga
selamat menyambut hari raya aidil adha! 
heee..

daa


Friday, November 12, 2010

HeY JuDe..!

 salam..
sebenarnya hajat di hati, malas nak mengupdate entry blog untuk sementara waktu ini.
maklumlah, sedang minggu peperiksaan..aku tak begitu mampu untuk rajin terokai dunia maya ini.
tetapi memandang kan kertas peperiksaan seterusnya pada hari isnin depan..
hehe..
jari jemari ku terus laju jer nak mencari sesuatu untuk memenuhi halaman blog aku yang tak seberapa ini.

kali ini, aku selitkan sebuah lagu lama..bak kata orang lagu "old skuL"
bagi aku, yang lama itulah yang harus lebih dihargai..
makin lama..makin antik.
makin antik..makin unik..
bukan semua benda unik.
jadi hargai lah apa2 sahaja yang kita rase unik.
hehe..
berfalsafah sekejap..
hihihi..

jom layan..

HEY JUDE 
 by  
THE BEATLES






Hey Jude don't make it bad
Take a sad song and make it better
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better

Hey Jude don't be afraid
You were made to go out and get her
The minute you let her under your skin
Then you begin to make it better

And any time you feel the pain, Hey Jude, refrain
Don't carry the world upon your shoulders
For well you know that it's a fool who plays it cool
By making his world a little colder
Da da da da da
da da da da

Hey Jude don't let me down
You have found her now go and get her
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better

So let it out and let it in
Hey Jude begin
You're waiting for someone to perform with
And don't you know that it's just you
Hey Jude you'll do
The movement you need is on your shoulder

Da da da da da
da da da da Yeah

Hey Jude don't make it bad
Take a sad song and make it better
Remember to let her under your skin
Then you'll begin to make it better
Better, better, better, better, better, Yeah,Yeah,Yeah 


notakakiku 1: credit to oLIver..! thanx k, sebab introduce lagu ni kepadaku.
notakakiku 2: buat masa sekarang amat meminati lagu ini..huahuahua..;P

Monday, November 8, 2010

guD lUcKK..!



salam...
ni lah jadual peperiksaan ku..
doakan kejayaan ku dan rakan2 ku..
semoga semuanya berjalan dengan lancar..
amin...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...