Pages

Thursday, October 28, 2010

suAtU peTAnG iTU..

salam..
kali ini aku nak berkongsi cerita yang berlaku pada suatu petang.
petang itu di uni aku ada pasar malam.tetapi kalau di lihat, kebanyakan pelajar2 akan berkerumun mencari makanan untuk mengeyangkan perut2 mereka pada sebelah petang. dan aku pon same seperti mereka.
masih selesa keluar merayau2 mencari makanan pada waktu petang itu.

kali ini aku yang bertemankan lagi dua orang rakan ku pergi ke destinasi kami.pasar malam! yeahh..
si Fufu menggesaku supaya cepat2 siap kerana pada sebelah malamnya dia ada presentation Lab..seorang lagi si Nanu macam biasa kelajuan nya..sambil berjalan lenggang seperti itik pulang petang betol ke ayat nie..haha kami meneruskan perjalanan..

F: mal, ko nak tau tak, tadi lepas habis test otak aku da macam apa ntah..bengong jer..
malam ini kan aku ada presentation, pastu aku tanye lar kat member group aku tuh nak pakai baju ape kan..
Aku: hmm..pastu..?
F: kan malam, aku nak tau lar diorang nak pakai baju jaket fakulti ataupon nak pakai baju kurung..
ade ke patut aku duk cakap yang jaket fakulti tu Lab coat..haha..tau r kan nak present pasal lab nyer experiment..
aku: haha...ko nie. pastu..?
F : aku tanya sorang lagi dak group aku..kali nie aku cakap plak..wehh..malam kang, hang nak pakai baju ape? nak pakai baju kurung ke atau nak pakai life jaket merujuk kepada jaket fakulti mereka
 aku : hahaha..mase bile plak ko ade life jaket niehh..? nak g present kat atas kapal ker ni? masih lagi ketawa..
 F: tu lar pasal..haha..aku nak cakap jaket fakulti.pastu tetibe tercakap life jaket plak..adeihh..kene bahan dah aku ngan member2 aku mase tu..hehe..
 aku:  haha..adoyaiii..excited tol ko nak present ek..pai nak pakai life jaket..tak dapat aku bayangkan lar, kalo ko wat presentation pakai life jaket..haha..  



lab coat
 atau

life jaket
 kami terus berborak2 sehinggalah hampir sampai di gerai pertama..
tiba-tiba  salam diberi kepada Nanu sambil tangan nya menghulurkan sekeping risalah..
Nanu terhenti seketika..tanpa menjawab salam yang diberi..tangan nya menerima risalah dan terus pergi sambil menyambung perbualan nya tadi..

aku tersenyum sendiri..waalaikumsalam..jawabku dalam hati..
senyuman itu tadi bukan untuk memerli rakan ku itu tetapi untuk menginsafkan diriku sendiri..
hati kecil aku berbicara..MasyaAllah, salam pon tak nak jawab..bukan nya nak kena jawab panjang2 pon..
perkataan yang ringkas, sambil mendoakan saudara seagama sendiri..
mungkin kerana sahabat yang memberi salam itu tadi, berpewatakan muslimat yang lengkap menutup aurat, jadi Nanu menjadi sebegitu..atau pon kerana kehadiran nya secara tiba2..tetapi tak mungkin alasan kedua itu boleh aku terima kerana dari jauh lagi aku boleh melihat sahabat itu..sedangkan Nanu tak nampak nya..?
mustahil..kami berjalan di sebuah jalan yang lurus, dan tak ramai  manusia di situ.

Ya , Allah..berikan lah pertunjuk kepada rakan ku ini..
aku mengalih pandangan kepada Fufu.aku lihat Fufu turut terdiam..mungkin dia merasai apa yang aku rasakan..

risalah yang diberi tadi..akhirnya aku juga yang menyimpan. oklah tu daripada ditinggalkan di merat-rata tempat..  

sebenarnya uni aku akan melakukan KEMPEN BI'AH SOLEHAN.
Program Semalam bersama Mahasiswa..
tarikh : 29-30 OKTOBER 2010
masa : 5 pm- 8 am
tempat : Masjid UmP
aktiviti : Forum Spirit Being Motivated, Bacaan Yassin dan Solat hajat,Qiamullail..



  

::TAMAT::
katahatiku 1: lain kali jangan lupa untuk jawab salam k..kan wajib bagi seorang muslim untuk menjawab salam.
katahatiku 2: moh r kita join program ini.. ;) 
katahatiku 3: nama2 yang digunakan adalah rekan semata2 a.k.a bukan nama sebenar.. 

 

4 comments:

Miss RerAmE said...

hihihi
lau fzir plih life jaket kot
slmat dri kne hentam
kui3
weee:)

cikmamal said...

miss RerAmE..

haha..teringin nak tgk fazir wt presentation pkai life jaket..
hehe.
t amal rakam..letak kat fB..
tag ramai2..
haha..;P *sambil ketawa jahat*

Miss RerAmE said...

haaaaaaaaa
amal jhat
xmo2
lau amal tgk sorg2 xpe
weeeeeee:::D
toink3

cikmamal said...

miss RerAmE

haha..
ade2 jer..
;P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...